Politică

SNC sau statul paralel?

În presa de limbă maghiară din România nu a apărut informația care în mass-media românească a fost comentată doar de câțiva intelectuali cu convingeri democratice.

E vorba de un pachet de zece proiecte de legi privind securitatea națională, care tratează competențele serviciilor și care printr-o minune a ajuns în fața coaliției guvernamentale.

Serviciile nu au competențe de inițiativă legislativă, așa că deocamdată nu se cunosc poștașii. Posibil ca anumite detalii sensibile să fi fost deconspirate chiar de către servicii cu scopul de a testa reacția opiniei publice înainte ca proiectele să ajungă oficial în Parlament.

Conjunctura războiului din vecini servește ca justificare pentru actualizarea legilor de 30 de ani de organizare și funcționare a serviciilor. Sub lozinca modernizării se lărgesc competențele acestora.

Sub pretextul unei amenințări la adresa securității naționale, cu mandatul pe siguranță națională semnat de președintele Înaltei Curți, pot fi inițiate filaje, interceptări, înregistrări la absolut toate domeniile din societate, inclusiv sănătatea, educația și patriomoniul cultural.

Astfel se evită Parchetul General și serviciile devin din nou veritabil organ de urmărire penală, iar informațiile obținute pot fi utilizate ca mijloace de probă în dosarele penale, contrar recentelor decizii ale Curții Constituționale.

Proiectul obligă cetățenii, companiile și autoritățile să colaboreze cu serviciile la cererea acestora.

În cadrul serviciilor pot fi înființate activități finanțate integral din venituri proprii, fiind exceptate de la controlul ulterior al Curții de Conturi cu toate că resursele inițial provin din bugetul de stat.

Șefii serviciilor sunt numiți pe perioadă nedeterminată, nu mai trebuie să prezinte rapoarte în Parlament, pot fi cercetați doar cu aprobarea președintelui țăirii, iar de schimbat doar în cazuri excepționale.

În pachetul de proiecte de legi sunt și alte prevederi, care dacă se votează în Parlament, statul paralel va avea certificat de naștere.

Astfel va fi contrazisă geometria Bolyai-Lobacevski, deoarece statele paralele se întâlnesc nu în infinit, ci la granița româno-maghiară.

În Ungaria Sistemul Național de Cooperare (SNC) menține cetățenii săi în convingerea că statul funcționează într-un cadru democratic pe baza unor hotărâri democratice.

Între timp SNC reduce numărul variantelor posibile de ales și înlocuiește libertatea alegerii cu alegerea liberă într-un cadru strict delimitat.

În esență SNC nu este un sistem, ci un stat paralel, care înlesnește unei elite restrânse FIDESZ acapararea de resurse financiare, investiții, valori imobiliare și controlul mijloacelor de comunicare în masă.

De fapt Viktor Orbán este statul paralel, care prin decrete guvernamentale hotărește aproape orice în Ungaria.

În România are mulți simpatizanți români, deoarece mai ales pe timp de criză, apare necesitatea unui conducător atotputernic, cu mână forte. Dictatura aici are rădăcini istorice.

Statul paralel ungar este mai eficient, deoarece în România conducerea ocultă din umbră nu poate funcționa operativ, hotărât și eficace.

Nu e simplu să manevrezi pionii în așa fel, ca adevărații responsabili să rămână anonimi și nepedepsiți.

Coaliția guvernamentală acum mai are o ultimă șansă să aleagă.

Lakatos P.

Newsletter
Loading

V-ar putea interesa și...

Articole populare...