Politică

2024 anul politicii în România

În majoritatea țărilor Uniunii Europene, elaborarea prognozelor economice privind anul în curs, sunt mai ușor de realizat decât în România.

În țările respective alegerile europarlamentare din iunie vor stabili direcția. Ori va prinde elan ideea globalizării europene (Statele Unite ale Europei), slăbind astfel puterea statelor naționale, ori se vor întări cei care sunt adepții suveranității naționale, reprezentați de Marine le Pen și Viktor Orbán.

În România, având în vedere prelungirea până-n decembrie a agendei electorale, chiar dacă eventual se vor comasa două, alegerile europarlamentare vor influența strategia partidelor doar până la finele anului.

În cazul în care se vor confirma scorurile de 30% PSD, 20% PNL, va fi o soluție acceptabilă pentru ambele partide continuarea guvernării în coaliție și după 2025.

Acest lucru va însemna că în politica economică în afara celor hotărâte și anunțate până acum, nu vor fi schimbări majore.

Se va încerca respectarea țintei de deficit cu creșterea modestă a datoriei publice, bazându-se pe sosirea și absorbția fondurilor europene.

Varianta aceasta convine și conducerii actuale și viitoare a Uniunii Europene și a politicii externe SUA, care sunt interesate în stabilirea țărilor din zona limitrofă războiului ruso-ucrainean.

Analiștii politici iau în calcul și situația în care paralel cu un scor sub așteptări a PNL-ului la alegerile europarlamentare, se vor întări și mai mult forțele eurosceptice, populiste, naționaliste, ceea ce pune sub semnul întrebării continuarea guvernării în actuala coaliție.

Dacă PNL, sub pretextul unei rectificări bugetare, încă în iulie părăsește coaliția guvernamentală, PSD pentru a-și întări poziția, va devansa îndeplinirea promisiunilor de majorare a pensiilor și salariilor.

Aceasta ar stimula consumul intern și implicit economia, cu riscul majorării inflației, dar asigurând un scor de peste 35% social-democraților la alegerile parlamentare.

În ceea ce privește situația macro-economică, opoziția actuală nu are un scenariu coerent realizabil. Nu ajunge să critici bugetul din acest an, deoarece e cunoscut că fiecare guvern umflă artificial partea de venituri, ca pe hârtie să aibă acoperire partea de cheltuieli.

Ar trebui ca un guvern din umbră al opoziției să prezinte o alternativă viabilă.

USR și când era la guvernare, ca parte a coaliției, a dat în bară cu forțarea unor măsuri ecologice nerealizabile, iar AUR și acoliții săi se rezumă doar la circ în Parlament și în afara acestuia.

UDMR, inclusiv în opoziție ține morțiș la menținerea cotei unice de impozit, deși aceasta în realitate nu există. Mai mult împiedică aplicarea propunerilor sociale importante pentru votanții săi.

Impozitarea progresivă ar aduce mai mulți bani în vistieria statului. De aceea, concomitent cu digitalizarea ANAF ar trebui hotărâtă trecerea la impozitarea progresivă, ca să nu fie nevoie de modificarea din nou a programului.

Conform prevederilor în vigoare, modificarea sistemului de impozitare trebuie legiferată cu cel puțin cu șase luni înainte.

Având în vedere exemplul Ungariei din anul electoral 2022, poți să-i asiguri pe cei care văd în culori sumbre anul 2024, că acesta va fi mai bun ca cel din 2025.

Lakatos P.

Newsletter
Loading

V-ar putea interesa și...

Articole populare...