Politică

Argumentare sau trișare

Fiecare guvern încearcă să-și expună rezultatele economice într-o lumină cât mai favorabilă, prezentând exclusiv succesele.

Așa cum și bunul simț are o limită, care n-ar trebui depășită, s-ar impune și limitarea deșănțatei propagande guvernamentală privind succesele în economie.

Metodele propagandei  succeselor în economie

  • Prezentarea exclusiv a indicatorilor economici favorabili.
  • Efectuarea de comparații doar cu acele țări din UE care au rezultate economice inferioare.
  • Pe baza a câte unui indicator favorabil proiectarea dezvoltării și a unei viziuni superoptimiste, cu toate că, o analiză complexă prevede recesiune sau în cel mai bun caz stagnare.
  • Împiedicarea prezentării în mijloacele publice de comunicare în masă a unor analize economice obiective, care contrazic poziția oficială a guvernului.
  • Publicarea unor cifre statistice preliminare favorabile, fără ca ulterior cele finale inferioare să fie comunicate.
  • În cazul neajunsurilor, eșecurilor totdeauna alții sunt făcuți vinovați.

Premisele propagandei succeselor în economie

  • Aplicarea în practică a principiului ”cine stăpânește mass-media, stăpânește țara”, prin făurirea unui imperiu mediatic care include și radioul și televiziunea publică.
  • Cultivarea imaginii de premier infailibil, care poate rezolva orice problemă.
  • Reluarea mereu, eventual explicarea de către membrii guvernului și civili cointeresați, a deselor declarații ale ”conducătorului iubit”.

Finalul propagandei succeselor în economie

Prima variantă:

  • Similar jocului piramidal ”tip Caritas” când se termină banii, la nivel guvernamental dacă nu mai sosesc banii UE, dacă rambursarea împrumuturilor produce grad înalt de îndatorare, eventual incapacitate de plată, urmează inevitabile restricții, creșteri de taxe și impozite, ceea ce va genera  nemulțumiri, tensiuni sociale.
  • Se apelează la durerosul pachet de ajutor condiționat al FMI, care va trezi la realitate populația.
  • În această situație nimeni nu-și asumă responsabilitatea, aruncă vina pe FMI.

Varianta a doua: -”sindromul broaștei fierte” (boiling frog syndrome)

  • Dacă broasca este introdusă într-un vas cu apă clocotită, va sări din oală. Dacă este pusă într-un vas cu apă rece, iar temperatura apei este crescută lent, broasca va muri fiartă.
  • Dacă cât de cât picură fonduri europene se prelungește agonia, dar sunt inevitabile măsurile restrictive de creștere a taxelor și impozitelor.
  • O mașină de propagandă eficientă va explica totul prin schimbarea condițiilor economice internaționale.
  • Forțarea cu orice preț a creșterii PIB-ului în acest caz boală lungă, moarte sigură.

În cazul în care propaganda succeselor în economie descrisă se potrivește parțial sau total vreunei guvernări, nu este rodul hazardului.

Lakatos P.

Newsletter
Loading

V-ar putea interesa și...

Articole populare...