Politică

Abuzul în serviciu și traficul de influență legiferate

La data de 14 aprilie 2022 Guvernul României a adoptat o ordonanță de urgență pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune, ce depășesc 2 milioane de euro.

Corelarea și armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene s-a realizat, ca până acum, prin completarea cu unele prevederi specifice, valabile exclusiv în România.

E de înțeles că UE dorește să examineze investițiile semnificative care din afară (SUA, Rusia, China, Japonia etc.) pot ajunge pe piața țărilor uniunii, și care în anumite situații pot reprezenta risc la adresa securității naționale sau ordinii publice.

La fel procedează Statele Unite ale Americii și Australia, când consideră că gigantul telecom chinez Huawei, cu acționariat netransparent, constituie risc la securitatea națională. (Cârcotașii susțin că e vorba doar de frica de concurență).

Pe baza ordonanței de urgență se înființează ”Comisia pentru examinarea investițiilor străine directe” (CEISD), organ colegial fără personalitate juridică, aflat în subordinea Guvernului României.

Comisia formată din reprezentanți din 12 instituții, are ca invitați permanenți reprezentanți ai Serviciului Român de Informații și Serviciului de Informații Externe.

Comisia poate autoriza cu sau fără condiții, respectiv poate respinge cererea de autorizare a investiției străine directe de peste 2 milioane de euro. În acest ultim caz decizia poate fi atacată în contencios administrativ.

Acum încep ”specificitățile românești”.

Dacă respingerea autorizării are la bază propunerea serviciilor, ce pot fi clasificate ca secret de stat, cum s-a întâmplat în Ungaria cu contractul cu rușii pentru construirea centralei nucleare Paks2, sau nici nu se motivează, ca în cazul certificatului Orniss privind accesul la informații clasificate, succesul acțiunii în instanță e iluzoriu.

În România nu găsești nici un judecător care pe baza unor puncte de vedere secretizate, la care nici el, nici avocatul nu au avut acces, să se opună serviciilor.

Mai mult, reprezentanții serviciilor nu au nici o responsabilitate personală, ei ”doar emit puncte de vedere”, decizia e a comisiei și ulterior a instanței.

Cireașa de pe tort o reprezintă declarația directorului Anton Rog din SRI, dată la Digi24, în care din exces de sinceritate a afirmat: ”Ori că suntem, că nu suntem în comisia aia, oricum ne consultau”.

Cu alte cuvinte, ordonanța de urgență adoptată doar legiferează situația ”ex lex” de până acum.

”Rușine cui gândește ceva rău în privința aceasta”, sună deviza Ordinului jartierei, a treia cea mai înaltă distincție din Marea Britanie, dar cum nici de MI6 nu este străină influențarea luptei de concurență, de serviciile secrete românești să nici nu vorbim.

Lakatos P.

Newsletter
Loading

V-ar putea interesa și...

Articole populare...