Evenimentele ultimilor 20-25 de ani confirmă că guvernele României, eufemistic vorbind, nu excelează la capitolul întocmirea de proiecte.
Nu mă refer la faptul, că la elaborarea bugetului anual de stat exagerează, supraestimează partea de venituri, minimalizează cheltuielile, iar în semestrul doi, prin parlament procedează la rectificări.
Așa fac și alții. Guvernul ungar în 2024 de 37 ori, o dată la nouă zile, a rescris bugetul de stat.
O problemă majoră reprezintă însă atitudinea iresponsabilă a guvernelor României, prin care tratează propriile angajamente cu privire la îndeplinirea unor cerințe ale Uniunii Europene.
Funcționarii ministeriali, care habar n-au de modul de transpunere în practică, bazându-se pe principiul ”lasă, că merge și așa”, întocmesc programe emfatice, stabilesc termenele de execuție.
Acestea sunt adoptate în guvern, trimise la comisiile de specialitate ale UE, care dacă nu conțin enormități vizibile, le acceptă.
Când se apropie termenul de realizare și se trezesc șefii, începe căutarea persoanelor responsabile, inventarea de scuze, se încearcă, dacă se mai poate, prelungirea termenului.
Specialiștii Uniunii se întreabă mirați: -voi ați stabilit termenul, nu știați la ce vă angajați?
Așa s-a întâmplat recent, când guvernul prin Jalonul 237 din PNRR și-a propus să treacă la reforma impozitării proprietăților, introducând începând cu 2026 un sistem în care baza de calcul să fie valoarea de piață a imobilelor.
A ieșit la iveală că datele colectate de la autoritățile locale sunt incomplete și de slabă calitate, cadrul legislativ nu este încă definitivat, iar structura de specialitate din Ministerul Finanțelor care ar trebui să coordoneze proiectul nu a fost încă operaționalizată.
Termenul de realizare s-a prelungit până-n 2027, dar proporțional s-au blocat plățile aferente din fondurile UE.
Prea multe astfel de evenimente s-ar putea inventaria din perioada menționată, dar guvernele până acum nu au tras învățămintele necesare și nu au îmbunătățit mecanismele decizionale.
În majoritatea situațiilor cauzele sunt politice. Desele schimbări de guverne induc inclusiv înlocuirea specialiștilor din ministere și începe totul de la capăt.
Aceasta este munca de sisif a guvernelor României.
Lakatos P.