Politică

Drumul spre micșorarea deficitului e pavat cu intenții bune,

dar din păcate fără profesionalism

Parafrazând zicala originală, deși micșorarea deficitului nu e echivalentul iadului, din ce în ce mai mult am impresia că pentru mulți nevoiași poate deveni dacă măsurile anunțate de premier și miniștri guvernului, vor fi adoptate fără modificări în procedura parlamentară.

E la modă justificarea uriașului deficit cu nesăbuitele cheltuieli pentru realizarea promisiunilor electorale nesustenabile, făcând abstracție de la superoptimistul buget de stat pe anul 2025.

Adoptat în ianuarie, prevedea o creștere a PIB-ului de 2,5%, aproximativ 8,9 miliarde de euro, dar prognoza din iunie prevedea doar 1,2% (4,28 miliarde de euro).

Diferența de majorare e de 4,62 miliarde de euro, dublul impactului bugetar al pachetului fiscal asupra inflației de 10,75 miliarde de lei, (2 miliarde de euro), anunțat de ministrul de finanțe.

Aceste cifre dovedesc că sunt justificate protestele primarilor față de suspendarea plăților din cadrul Programului Național de Investiții Anghel Saligny.

Ei au crezut în promisiunile guvernamentale că vor fi fonduri pentru programe de introducerea gazului, apei, a canalizării și pentru asfaltarea străzilor.

Au declanșat achiziția publică, au încheiat contract cu câștigătorul, au demarat lucrările. E contraproductivă sistarea celor cu stadiul de execuție sub 40%.

În primul rând conservare lucrărilor începute pentru o perioadă nedeterminată produce costuri uneori semnificative, nemaivorbind de nemulțumirea populației.

În al doilea rând, deoarece lucrările sunt contractate de regulă cu firme autohtone mijlocii și mici, care vor putea intra în posesia contravalorii lucrărilor executate doar după o recepție parțială, pe baza unei metodologii elaborată de minister, însă TVA-ul aferent trebuie virat la bugetul de stat în luna următoare emiterii facturii.

Această întârziere frecvent duce la necesitatea apelării la credite bancare care costă, sau în multe cazuri la incapacitate de plată.

Soluția PSD-ului, ca fiecare investiție să fie analizată individual, în practică e imposibilă, deoarece Ministerul Dezvoltării, mai ales după reducerile de personal preconizate, nu are capacitatea de verificare pe teren a stadiului fizic.

Mai mult, în situații similare, arată și constatările Curții de Conturi, primarii, pentru a demonstra depășirea stadiului de 40%, în convenție cu executantul, justifică inclusiv lucrări neexecutate, în speranța finalizării lor ulterioară.

Această situație de multe ori se termină în instanțe, cu stabilirea vinovaților și suportarea prejudiciului.

În pachetele de reducere a deficitului se găsesc mai multe măsuri gândite superficial, contraproductive pe termen mediu, anunțate în ansamblu cu o privire mefistofelică de premierul Ilie Bolojan împreună cu ministrul de resort, lăsând pe seama acestuia din urmă prezentarea detaliilor. (Se știe, ”diavolul se ascunde în detalii”).

Oricare specialist în macroeconomie știe că în perioadă de criză nu pot fi vindecate toate bolile de care suferă economia, respectiv majorarea PIB-ului, reducerea inflației și a deficitului, deoarece efectele măsurilor se anihilează reciproc, la care contribuie în prezent politica vamală haotică a lui Trump.

Din păcate situația e similară și în legătură cu reformele anunțate în domeniul educației și sănătății, unde sunt amestecate măsurile de reducerea deficitului cu pașii în direcția reformelor.

Ar fi de dorit ca ministrul educației Daniel David să nu amaneteze viitorul generației următoare în schimbul micșorării deficitului, prin majorarea normei didactice de predare, dacă susține că cea mai rentabilă investiție e cea în educație.

Indicatorii de performanță pentru remunerarea personalului medical nu sunt încă elaborate, utilizarea unui astfel de sistem necesită o pregătire de câțiva ani și încercări pilot.

Să nici nu vorbim de faptul că în anumite domenii nici nu e posibilă utilizarea indicatorilor de performanță (de exemplu radiologie, psihologia clinică, anesteziologie).

Din partea premierului Ilie Bolojan e un abil marketing politic faptul că în conferințele de presă prezintă doar directivele generale, cu care toată lumea e de acord și lasă în seama miniștrilor elaborarea amănuntelor într-o perioadă ulterioară.

PSD în moment ce a intrat în horă trebuie să joace, n-o poate părăsi fără pierdere de prestigiu. Singura soluție e să propună corecții de îmbunătățire și alte inițiative.

În cazul în care Bolojan nu le acceptă și rezultatele vor fi nemulțumitoare, la anul PSD poate părăsi coaliția guvernamentală cu lozinca: noi v-am atenționat din timp.

Dacă propunerile vor fi acceptate,  social-democrații se vor putea lăuda cu priceperea de care au dat dovadă și cu sprijinul acordat celor nevoiași.

Om trăi și om vedea.

Lakatos P.

Newsletter
Loading

V-ar putea interesa și...

Articole populare...