Politică

Campanii electorale, șanse în două capitale

După paștele ortodox campania electorală din București s-a relansat. Comparând cu cea din Budapesta, se pot constata mai multe asemănări, dar și unele deosebiri.

Asemănări:

  • În cele două capitale tematica alegerilor europarlamentare nu este prezentă în suficientă măsură.
  • În ambele capitale actualul primar general are avantaj considerabil în sondaje la câștigarea unui nou mandat, dacă nici unul din cei doi contracandidați importanți nu renunță în favoarea celuilalt.
  • Locul dezbaterilor pe programe e ocupat de sâcâirea adversarului.
  • În mass-media, campania electorală națională e surclasată de cea din capitală.

Deosebiri:

  • La București, după ce coaliția guvernamentală, din cauza rezultatelor slabe din sondajele de opinii și-a retras candidatul comun la funcția de primar general, atât social-democrații, cât și liberalii au nominalizat candidat propriu.
  • Deși cele două partide au convenit ca în capitală cei doi candidați să nu se atace reciproc, în practică mai sunt derapaje, deoarece amândouă partidele vor să-și maximizeze voturile la nivel național, ca să poată duce tratative din poziții cât mai favorabile la formarea noii coaliții guvernamentale.
  • Televiziunea publică încearcă să adopte o poziție echidistantă față de candidați și partidele lor, dar cele 4-5 televiziuni de știri cu audiență mai mare sprijină câte un candidat în funcție de interesele patronilor lor, astfel șansele sunt relativ egale.
  • La Budapesta, partidul din opoziție LMP (Politica altfel), având doar 1-2% în sondaje, ca să se salveze, în ultima instanță a nominalizat un fost membru marcant FIDESZ, candidat la funcția de primar general, divizând astfel opoziția.
  • Situația s-a complicat și mai mult odată cu apariția pe scena politică a lui Péter Magyar. Partidul lui, Tisza, nu are candidat la funcția de primar general, dar a nominalizat candidați la funcția de primar în patru sectoare, cu scopul ca în adunarea generală (consiliul general) a capitalei, pe lângă opoziție și FIDESZ să poată fi a treia forță, care înclină balanța.
  • Problema e, că deși permanent afirmă sus și tare că niciun caz nu va încheia alianță cu opoziția condusă de Coaliția Democratică (DK), inclinând balanța, mutatis mutandis va ajuta pe FIDESZ ca după cinci ani să recucerească Budapesta.
  • Depinde mult de campania electorală în care raportul de forțe e dezechilibrat. Atâta timp, cât la alegerile parlamentare există un prag cu privire la sumele ce pot fi cheltuite în campanie, la alegerile europarlamentare și la cele locale nu sunt restricții.
  • În prima săptămână de campanie, FIDESZ a cheltuit numai pe reclamele de pe Facebook, de o mie de ori mai mult decât Coaliția Democratică, la care se adaugă sprijinul televiziunii publice, susținătoare necondiționată FIDESZ.

Cu o lună înainte de alegeri nimeni nu poate fi sigur de victorie.

Lakatos P.

Newsletter
Loading

V-ar putea interesa și...

Articole populare...